Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı İrfan Koca, MR, tomografi ve kan tahlillerinin tanı sürecinde önemli araçlar olduğunu ancak tek başına değerlendirilmelerinin yanıltıcı sonuçlar doğurabileceğini açıkladı.Doğru tanının ancak hastanın şikayetlerinin ayrıntılı şekilde ele alınması ve dikkatli bir muayene ile mümkün olduğunu vurgulayan Koca, tetkiklerin klinik çerçevede anlam kazandığını ifade etti.Şikayeti olmayan bireylerde dahi yüksek oranlarda bulgular saptanabildiğine dikkat çeken Koca, bilimsel çalışmalara göre omurga, omuz, diz ve kalça görüntülemelerinde çeşitli izlerin sıkça görülebildiğini ancak bunların her zaman hastalıkla doğrudan ilişkili olmayabileceğini belirtti.Koca, yeterli öykü ve muayene yapılmadan gerçekleştirilen tetkiklerin yanlış tanı ve uygun olmayan tedavi riskini artırabileceğini söyledi.Gereksiz tetkiklerin hem mali yük oluşturabileceğini hem de özellikle tomografi gibi yöntemlerle gereksiz radyasyon maruziyetine yol açabileceğini dile getiren Koca, bu durumun hekim-hasta ilişkisinin niteliğini de olumsuz etkileyebileceğini ifade etti.Kas-iskelet sistemi hastalıklarında çoğu zaman ameliyata gerek olmadığını belirten Koca, yalnızca görüntülere bakılarak karar verilmesinin hastaları gereksiz cerrahiye yönlendirebileceği uyarısında bulundu.Doğru yaklaşımın önce hastanın öyküsünün dinlenmesi ve muayene edilmesi, ardından gerekirse tetkiklere başvurulması olduğunu belirten Koca, görüntüleme sonuçlarında yer alan her bulgunun tedavi gerektiren bir hastalık anlamına gelmediğini sözlerine ekledi.




