Kültür sanat

Çanakkale’de Mustafa Kemal’in Yeni Emri Ortaya Çıktı

Çanakkale Kara Muharebeleri sırasında Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün verdiği emirler gün yüzüne çıkmaya devam ediyor. Bulunan emirde, Mustafa Kemal'in 19. Fırka Kumandanlığı yaptığı sırada düşman telgrafını ele geçirerek savaş stratejisi belirlediği görülüyor.

Çanakkale Kara Muharebeleri’ne dair tarihi belgeler gün yüzüne çıkmaya devam ediyor. Son olarak ortaya çıkarılan bir emir, Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün savaş sırasında düşman telgrafını ele geçirerek buna göre strateji belirlediğini ortaya koydu.
19. Fırka Kumandanı olduğu dönemde Mustafa Kemal Atatürk’ün imzasını taşıyan emirde, düşman komutanının telsiz telgrafla yardım talep ettiğinin ele geçirilen mesaj sayesinde anlaşıldığı belirtiliyor. Bu bilgi doğrultusunda düşmanın takviye almasını engellemek için taarruzun sürdürülmesi ve düşmanın bulunduğu mevzilerden çıkarılması yönünde talimat verildiği görülüyor.
Emirde ayrıca birliklerin nasıl konuşlanacağına ve saldırı planının nasıl yürütüleceğine dair detaylı talimatlar yer alıyor. Buna göre 125. Alay’ın bir taburunun 27. Alay’a destek vermesi, diğer birliklerin ise ihtiyat kuvveti olarak konumlandırılması ve topçu birliklerinin piyadenin ilerleyişini takip ederek koruma sağlaması isteniyor.
Konuyla ilgili değerlendirmede bulunan Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanı İsmail Kaşdemir, yeni belgelerin Çanakkale Zaferi’nin büyüklüğünü daha iyi ortaya koyduğunu söyledi. Kaşdemir, Çanakkale cephesinde görev yapan Cevat Paşa, Enver Paşa ve Mustafa Kemal Atatürk gibi komutanların emirleri ortaya çıktıkça savaşın stratejik yönünün daha net anlaşıldığını ifade etti.
Çanakkale’de yazılan destanın Türk milletinin birlik ve beraberlik ruhunu ortaya koyduğunu vurgulayan Kaşdemir, bu ruhun tarih boyunca milletin en büyük gücü olduğunu belirtti. Kaşdemir, başta Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere Cevat Paşa, Seyit Onbaşı, Bigalı Mehmet Çavuş, Ezineli Yahya Çavuş ve tüm kahramanların minnetle anıldığını söyledi.